یکشنبه، 16 اسفندماه 1383 | March 06, 2005

قتل در مقابل قتل

دومين جلسه‌ی محاکمه‌ی کبرا رحمان‌پور برگزار شد و مينا دختر مقتول با اصرار و ابرارم قتل اين عروس جوان را خواستار شد و راضی به رضايت نشد.
اين دادگاه نيز مانند بسياری از دادگاه‌های که در کشور تشکيل می‌شود پيش از آن که محاکمه‌ی طرفين دعوا باشد محکمه‌یی برای قوانين و سيستم قضایی کشور است. همه حتا قاضی پرونده که انشای رای کرده است می‌دانند که مجازات اعدام برای کبری مجازاتی ناعادلانه و غيرمنصفانه است اما قوانين غلط که به هبچ‌وجه تناسبی با زنده‌گی امروز ندارد موجب می‌شود که دست دادگاه بسته باشد. طبق قوانين مينا می‌تواند کبرا را به قتل برساند فقط به اين دليل که مينا دختر مقتول است! نظر جامعه، جرم‌شناسی، کارشناسان همه و همه پوچ است اين مينا خانم يک تنه می‌تواند در روز روشن و جلوی چشم اجتماع کبرای 23 ساله را، که سه سال از عمر خود را در زندان بوده است و از 18 ساله‌گی به دليل فقر مجبور به ازدواج با مردی 65 ساله، برادر مينا، شده است، به قتل برساند و مجوز اين قتل خون‌سردانه را قوانين جاری کشور به مينا می‌دهد.
به راستی کدام يک جرم بزرگتری مرتکب شده اند کبرا يا مينا؟
کبرا در شرايط روحی نامتعادل و در حالی که قدرت تصميم‌گيری نداشته است با مادرشوهر هتاک و متفرعن 75 ساله‌اش درگير می‌شود و طی نزایی پيرزن به قتل می‌رسد کبرای 18 ساله که به اميد نجات از فقر و فاقه‌یی که اسيرش بود با پيرمرد 65 ساله‌یی ازدواج کرده بود در يک لحظه به قاتلی که شديدترين نوع مجازات يعنی اعدام انتظارش را می‌کشد تبديل می‌شود.
مينا دختری از خانواده نسبتا ثروت‌مند اکنون با خون‌سردی حکم قتل کبري را امضا می‌کند و حاضر به رضايت نيست و سه سال تلاش برای راضی کردن او بی‌ثمر بوده است. سوآل اين‌جاست اگر داشتن دليل برای کشتن انسانی کفايت می‌کند کبرا هم برای کشتن مادرشوهر‌ش دلايلی داشته است هم طور که مينا هم برای کشتن کبرا دليل دارد. مسئله دلايل کبرا و مينا نيست مسئله اين است که کشتن انسان‌ها عملی مذموم است حال خواه قتل پيرزنی توسط کبرا يا قتل کبرا توسط مينا؛ ماهيت هر دوی اين اعمال قتل است زيرا از کينه و عداوت شخصی سرچشمه می‌گيرد و اين از حکم اعدام که در بعضی از کشورها هنوز وجود دارد بسيار عقب‌مانده‌تر است. توجه داشته باشيد که در کشورهای پيشرفته‌ی قضایی که هنوز حکم اعدام وجود دارد (هر چند بی‌شک طی سال‌های آينده اين کشورها هم به اکثريت عظيم کشورهای پيش‌رفته‌یی که حکم اعدام در آن‌ها لغو شده است خواهند پيوست.) اين حکم توسط اجتماع تنفيذ می‌شود نه توسط شخصی کينه‌جو. اجتماع درست يا نادرست تصميم می‌گيرد جان انسانی را بگيرد اما در قوانين ايران حتا اگر تمام افراد اجتماع رای به اين بدهند که مجازات اعدام برای کبرا که به عروس سياه‌بخت مشهور شده است سنگين است. يک نفر که معلوم نيست اين حق ماورای طبيعی را از کجا آورده است می‌تواند کبرا را به قتل برساند!
مسلما کبرا مجرم است و تا کنون 3 سال از بهترين سال‌های عمرش را در زندان گذرانده است و حتا در صورت رضايت مينا باز هم بايد سال‌های ديگری را در زندان بگذراند اما به قتل رساندن او با هيچ منطق و احساسی جور در نمی‌آيد. سيستم قاضی ارتجاعی و عقب‌مانده‌ی ايران بايد به صورت بنيادی و انقلابی تغيير پيدا کند اما تا آن روز ما می‌توانيم از طريف مجامع بين‌المللی بر حکومت ايران فشار وارد کنيم تا نتوانند حکم اعدام کبرا را اجرا کنند. می‌دانيد در اين سال‌ها چه کبراهایی اعدام شدند؟
با امضای اين تومار و اين بيانيه و پيوستن به ساير حرکت‌های اعتراضی جلوی اجرای اين حکم ناعادلانه را بگيريم و خواستار حذف مجازات اعدام از قوانين جزایی کشور شويم.
پی‌نوشت: برای اين که به سيستم قضایی بسيار نامتعادل و ناعادلانه‌ی کشور توجه بيشتری شود به خبر ديگری که در صفحه‌ی حوادث امروز روزنامه‌ی شرق درج شده است توجه کنيد. مردی پسرعمه‌ی جوان خود را به دليل اين که مشکوک به ارتباط با همسرش بوده است با نقشه‌ی قبلی و با 37 ضربه‌ی چاقو به قتل می‌رساند. قاتل چون نمی‌تواند مدرکی دال بر اتهام ارتباط نامشروع ارائه دهد توسط قاضی به اعدام محکوم می‌شود اما قضات ديوان عالی کشور متهم را از قتل عمد تبرئه می‌کنند و به قتل غيرعمد و پرداخت ديه محکوم می‌کنند. اول اين که اين کار موجب هرج‌ومرج می‌شود و هر کس می‌تواند بدون محاکمه کس ديگری را به قتل برساند و دوم اين که اتهام داشتن رابطه‌ی نامشروع و زنا به هيچ‌وجه ثابت نشده است. به هر حال از اين که محمدعلی اعدام نمی‌شود و قتل ديگری به قتل‌های سازماندهی شده‌ی حکومتی اضافه نمی‌شود اعتراضی وجود ندارد اما به اين سيستم قضایی ناعادلانه و غيرمتجانس اعتراض جدی وجود دارد و بی‌شک با هيچ اصلاح و تغيير موردی نمی‌توان اين قوانين عقب‌مانده را بهبود بخشيد و بايد از ريشه و بنياد تغيير کند.

March 6, 2005 03:12 PM | TrackBack

شبح 22:58 @ Mon, 7 Mar 05

اين زن عزيز!(11)
اين شعر به تجاوز ربطی ندارد. هم‌بستری دواطلبانه است اما قبول دارم که مردسالارانه است اما خب بايد آن را نسبت به اين که يک قرن پيش سروده شده است مورد توجه قرار بدهی.


شبح 22:44 @ Mon, 7 Mar 05

زيتون جان!(26)
مگه کامنت مرا در نظرخواهی قبلی نخوندی:
رواق منظر چشم‌ام آشيانه‌ی توست
کرم نما و فروآیی که خانه خانه تست

در مورد آذر عزيز هم که يه خودی نشون داد و دلمون را آب کرد و رفت!


زیتون 22:05 @ Mon, 7 Mar 05

شبح جان هنوز هم وبلاگم باز نمی‌شه:( بدون اختيار همه‌ش ميام اينجا...
۵ شنبه تو وبلاگم خبر رسيدن ای‌ميل آذر مهربانمان رو نوشته بودم.. خواستم همه رو خوشحال کنم که وبلاگم به تیر ناحق گرفتار شد.. خوشحالم که کامنتش رو اينجا ديدم.. روز زن بر همه (چه زن و چه مرد)‌گرامی باد.. اميدوارم به کمک هم بتوانيم اول حقوق حقه‌ و پایمال نشده‌ی همه زنان و بعد همه مردم رو بگيريم...


منوچهر ژندی فر 21:16 @ Mon, 7 Mar 05

پيام سازمان آزادی زن به مناسبت ۸ مارس.


maryam 20:25 @ Mon, 7 Mar 05

سلام خوبی داستان غم انگيزی بود
موفق باشی به منم سر بزن بای


mehdi 20:22 @ Mon, 7 Mar 05

سلام .. خوبی ..خوش ميگذره..وبلاگ زيبايی داری و خيلی زيبا مينويسی..خوشحال ميشم به دفتر عشق سر بزنی ..منتظر حضور سبز و بهاريت هستم..ياحق


حق زبان مادرى 9:48 @ Mon, 7 Mar 05

پتيشن حق زبان مادرى براى آذربايجانيان ايران ٬ خطاب به يونسكو و سازمانهاى حقوق بشر:
http://www.petitiononline.com/st12az34/petition.html

ترجمه آن به زبانهاى تركى٬ فارسى در آدرس زير:

http://tomarlar.blogspot.com/2005/03/blog-post_05.html


شبح 8:38 @ Mon, 7 Mar 05

دوست کامنت 18
لطفا ترجمه‌ی فارسی اين تومار را اگر در جایی قرار داده‌ید لينکش را اينجا بگذاريد. اگر نه ترجمه‌ی آن را لطف کنيد برای‌ام ايميل کنيد. متشکرم.


شبح 8:22 @ Mon, 7 Mar 05

آذر عزيز! عزيزترين!
نمی‌دانی چه هديه بزرگی بود ديدن نام‌ات در اين‌جا...
ساعت‌های زيادی به تو که "چه می‌کنی" فکر کردم و از هر کس نشانی می‌توانست داشته باشد سراغ‌ات را گرفتم...
8 مارس را بهت تبريک می‌گم و اميدوارم حضور دوباره‌ات ديرپا باشد.


azar 7:49 @ Mon, 7 Mar 05

شبح جان صدها سلام بتو بدهکارم .علت گرفتاری بود ...
و اما ..اصل کشتن بد است وقتی که قانون به مردی حق بدهد بخاطر شک همسر و یا معشوق خیالی اش را بکشد و یا شاکی تصمیم به اعدام بگیرد ...تو خود حدیث مفصل بخوان ....به شتره گفتند گردنت کجه . گفت کجام راسته که این یکی درست باشه .بیا پتیشنی درست کن که از قانونگزاران بخواهیم قوانین هزارو چهارصد ساله را به روز کنند ..f


حق زبان مادرى 7:10 @ Mon, 7 Mar 05

لطفا پتيشن حق زبان مادرى براى آذربايجانيان ايران ٬ خطاب به يونسكو و سازمانهاى حقوق بشر را امضا كنيد٬ آنرا براى امضاء در سايت خود قرار دهيد:

http://www.petitiononline.com/st12az34/petition.html

Please sign the "Iranian Azerbaijanis Mother Language Rights" petition, and put it in your website for all to sign it.


جوان سوسیالیست 2:39 @ Mon, 7 Mar 05

هشت مارس نماد یک مبارزه طبقاتی است! مبارزه ی زنانی که تحت ستم سرمایه قرنها از طبیعی ترین حقوق انسانی خود محروم مانده اند. زنانی از طبقه ی «زری» و «مریم» که در اوج جوانی قربانی از سرمایه گشته اند. ......

ادامه...........

مصاحبه با دو زن کارگر


زیتون 0:16 @ Mon, 7 Mar 05

چی بگم والا:( چقدر بگيم و کسی گوش نکنه...


بامداد 0:15 @ Mon, 7 Mar 05

سلام شبح جان ...
چشم ...


آوای زمین 0:11 @ Mon, 7 Mar 05

سلام شبح جان!

من واقعا نمی دونم در مورد عدالت چی باید گفت. شکی در اینکه عدالت در کشور ما معنا نداره نیست و گفتن و نوشتن از این موضوع جز کلیک زدن و صفحه نظراتت و سیاه کردن !!! پیامدی نداره. ( یا داره؟؟؟:D)

اما در مورد کبرا و مینا فقط یه قاضی عادل می تونه قضاوت کنه که میبینی نداریم!!! به نظرم کبرا به هر حال نمی باید جون یه انسان رو می گرفت بدتر از این مادرشوهرها رو زنای ایرانی دارن تحمل می کنن. مادرشوهرهایی که عروسهاشون رو کلفت خودشون می دونن و روزانه همجنس خودشون رو به باد کتک و فحش و ناسزا می گیرند. هنوز هم هست و ( به نظرم خواهد بود!!) تا حالا هم که کبرای بیچاره به اندازه کافی تنبیه شده جوونیشو داره از دست میده... اما در مورد نحوه حکم اعدام در ایران کاملا با تو موافقم. مینا در شرایطی نیست که بخواد حکم کنه. کی می تونه مادرش رو فراموش کنه؟؟؟ این واقعا کینه توزیه...

به هر حال نوشته ات وزنه غم و به دلمون سنگینتر کرد. آرش... مجتبی... دانشجوها ... نجمه و نجمه ها و آرشهای دیگه... حالا تا کی قراره ادامه داشته باشه کی می دونه؟؟؟؟

راستی به نظرت این کبرا شوهره رو می کشت بهتر نبود:D یه مرد از رو زمین ایران کمتر میشد:))))

آوای زمین به این بی مزگی نوبره والا:)


shohreh 23:35 @ Sun, 6 Mar 05

غم انگيزه ...فقط ميتونم بگم كه غم انگيزه ...


مهرداد 22:50 @ Sun, 6 Mar 05

سلام شبح جان!
كشتن بده، حتي كشتن يك حيوان كه به خدا سگش شرف دارد به خيلي از اين انسان ها. با انسان ها نبايد مثل شيء برخورد كنند، همه مي گويند اما...
راستي از كامنت ات خيلي ممنونم، اما پايم را چه جوري بايد روي زمين بذارم؟!!
كسي مي داند چه جوري مي شود به وبلاگ زيتون رفت؟!!


یک زن 22:32 @ Sun, 6 Mar 05

سلام. دررابطه با شعر هجو ایرج میرزا درمورد چادر. خیلی متعجب شدم که شما به عنوان یک نفر چپ گرا که چنین شعری را به عنوان نشانه ترقی خواهی معرفی کرده اید. دزپیشرفته ترین کشورها هم اکنون تجاوز به زور به یک زن جرم بالایی است که تا۳۰ سال زندان دارد. یک شاعر به اصطلاح مترقی آمده است تجاوز به زور به یک زن را با شکلی بی پرده به عنوان سند ترقی خواهی خودش توضیح داده است و حالا نیرو های چپ اورا مترقی و ضد مرسالاری هم معرفی می کنند. آیا بوی گند مرد سالاری را از دهان ایرج میرزا تشخیص نمی دهید که به خودش حق میدهد به یک زن تنها به جرم پوشیدن چادر تجاوز کند و آنرا سند افتخار خودش هم بداند. مرگ بر گندیدگی این تفکر که تا اینحد دست مردها را برای همه جور تجاوز و ستم برزنها بازمی گذارد. درضمن مبارزه با پوسیدگی افکار قرون وسطایی با این لاطائلات ممکن نیست. باید مرد صحنه عمل ومبارزه پراتیک بود.


منوچهر ژندی فر 22:12 @ Sun, 6 Mar 05

مردم سنندج خود را برای شرکت در مراسمهای ۸ مارس آماده کرده اند.


شراگيم 21:22 @ Sun, 6 Mar 05

ای بابا...نمی دونم چرا هرچی زور می زنم کامنتم نمیآد...:(


شهلا 21:02 @ Sun, 6 Mar 05

میدونم که میدونی که نمیدونم باید چی بگم!!!!!!
آخه تا به کِی اینهمه جبر و زور و نا عدالتی و اعدام و سنگسار و...........
(به روز نوشتم)
اینقدر خوشحالم که لینکت را در وب سایتم وارد کردم و هر وقت که به روز می نویسی زودی میام و میبینم .........
(چشمک)


شبح 18:53 @ Sun, 6 Mar 05

بانو جان!(3)
مرسی از تذکرت درستش کردم.


pegah 18:06 @ Sun, 6 Mar 05

يه آقايی تو يکی از پست‌هام که به اعدام اعتراض کرده بودم يه آيه از قران واسم نوشته بود که قصاص رو خدا تعيين کرده و عادلانه‌س! با وجود اين افکار ميشه کاری کرد؟ من که چشمم آب نمی‌خوره که تا چند دهه که نه حتی صده اين مردم دست از باورهای غلطشون بردارن


rouzbeh 17:16 @ Sun, 6 Mar 05

جواب کامنتت رو تو وبلاگم نوشتم جوابت برام شنیدنیه


داريوش 17:10 @ Sun, 6 Mar 05

من نمي‌دانم چه جوري مي‌خواهند به اين منطق برسند كه قتل آدمي جنايت است! حال اين قتل مي‌تواند اعدام مخالفين حكومت در زندان‌ها باشد و يا قصاص انساني به جرم كشتن انسان ديگري!
كي بايد به اين‌ها بفهماند كه انسان باشند و انسانيت را رعايت كنند؟!
...
ديرزماني‌ست كه صبح‌مان را با مرگ و نيستي به شب و شب‌مان را با قتل و اعدام و جنايت به صبح مي‌رسانيم!


banoo 16:41 @ Sun, 6 Mar 05

شبح جان کبری برای کشتن مادرزن اش دلایلی داشته؟ ای اقا کبری مادر شوهر داره نه مادر زن!راستی اینجا بیشتر مردای اسکاندیناوی بدشون نمی اد مادرزنشون رو نابودش کنن;)


خُسن آقا 16:23 @ Sun, 6 Mar 05

چه چیز این رژیم مثل آدمه که این یکی اش باشه.
از حکومتی که از شالوده با بی عدالتی پی ریزی شده نباید توقعی بیشتر از این از آن داشت. چنین حکومتی را باید فقط کمر به نابودی اش بست و دیگر به جریانهای دیگر بغیر از این جریان دل نبست.
اینها هم دلایل خوبی است برای اثبات اینکه این حکومت اصلاح پذیر نیست و باید ریشه آن را خشکاند


ROUZBEH 16:00 @ Sun, 6 Mar 05

وقتی روح انسان رو که و نفخت من روحی و از خدا می دونن با شتر مقایسه می کنن چه توقع داری از بندگانش ..درد بسیار است بزرگوار






زبان:
نگهداری مشخصات؟






تعداد مطالب وبلاگ: 1263
تعداد نظرات: 26649
تعداد بازديد کنندگان:
Last update: october 1, 2006 06:32 pm


از کجا آمده‌اند؟