یکشنبه، 10 اسفندماه 1382 | February 29, 2004

حق‌ بنيادی زنده‌گی!

"تقريبا به اين نتيجه رسيده‌ام که، در ميان فلاسفه، حتا يک نفر هم پيدا نمی‌شود فکر کند که انسانی به ميل خود ممکن است مرتکب گناه شود يا اعمال شرم‌آور و زشتی انجام دهد." افلاتون
در نظرخواهی مطلب "ما پيروز شديم اما نبرد هنوز آغاز نشده است." بحث ايده‌آل‌های‌مان از زنده‌گی بعد از ج.ا. به ميان آمد و آتش عزيز طرح منشوری را پيش‌نهاد داد و سپس با پا در ميانی نسرين و ساير دوستان بنا بر اين شد که منشوری تهيه کنيم. من پيشنهاد دادم روی مورد به مورد بحث کنيم. بالافاصله به اين پيشنهاد عمل کردم و مطلب "آزادی بيان" را نوشتم که بحث‌هایی در رابطه با آن صورت پذيرفت جمع‌بندی من از آن بحث‌ها اين بود که تقريبا هيچ‌ کس با اصل طرح شده مخالف نبود و بحث‌ها حول و حوش نکاتی که طرح شده بود صورت گرفت. به نظر می‌رسد طرفين در مورد "آزادی بيان" حرف‌های خود را زدند و بعدا می‌توانيم در آخر کار دوباره به آن بپردازيم. در حال حاضر تصور می‌کنم به ساير مواد منشورمان بپردازيم. تجربه‌یی که از بحث پيشين به دست آورديم اين است که نخست نظر خود را در مورد قبول داشتن يا نداشتن اصل پيشنهادی مطرح کنيم و سپس به بحث حواشی و نکات بپردازيم. به عبارت ديگر اول بگوييم اصولا اصل طرح شده را قبول داريم يا نه! اگر اصل را قبول نداريم خب دلايل خود را بگوييم و اگر اصل را قبول داريم اما تصور می‌کنيم در قسمت توضيحات حرفی زده شده است که با آن اصل در تضاد است نقد خود را بيان کنيم و پيشنهاد اصلاحی خود را بگوييم.
سعی کنيد نقدتان همراه با پيش‌نهاد هم باشد. مثلا بخواهيد فلان کلمه تعيير کند يا نگارش جمله عوض شود.
لازم است از دوستانی که به بحث قبلی لينک دادند و/يا در نظرخواهی شرکت کرده‌ اند تشکر کنم.
در مورد اعدام وجرم و مجازات قبلا اين مطالب را نوشته‌ام
مصيبت کبرا
بی‌گناهی ديگر در پای چوبه‌ی دار
تجاوز به عنف
افسانه؛ جنايت سازمان يافته‌ي قضايي

1- اعدام، حبس ابد، قطع عضو، سنگ‌سار، شلاق،... و هرگونه تعرض به جسم و روان انسان‌ها، و هر موجود جاندار يا دارای حس ديگر، به عنوان مجازات يا هر عنوان ديگری ممنوع است.

در ادامه توضيحات، تعاريف و چند نکته آمده است.

توضيح: جرم و مجازات مقوله‌یی است که از آغاز شکل‌گيری اجتماعات بشری مطرح بوده است. در تمام اين تاريخ اسارت‌بار جرم و مجازات به‌گونه‌یی تعريف و عمل شده است که حاکمان، قانون‌گذاران، قاضيان، زندان‌بانان، جلادان و نظاميان... بزرگ‌ترين جنايت بشری را مرتکب شده‌اند اما از هر مجازاتی در امان بوده اند. آن که يکی را می‌کشت قاتل بود و آن که هزاران نفر را می‌کشت، قهرمان. اين تاريخ را بايد واژگونه کرد. بزرگ‌ترين قاتل حکومت‌ها هستند که با لغو مجازات اعدام ابزار جنايت را از اين قاتل حرفه‌یی خواهيم گرفت.
نکته‌ی پارادوکسيکال و بسيار مهمی که در رابطه با جرم و مجازات مطرح است، اين است که جرم و مجازات از ماهيت و شکل اجرایی يک‌سانی برخوردار است. مجازات هر چه که باشد و در انسانی‌ترين شکل‌اش همان عملی است که در قانون جرم شناخته شده است! بارزترين و غير انسانی‌ترين شکل‌اش اعدام است اما زندان نيز خود شکل و ماهيتی مجرمانه دارد. اگر شخصی، شخص ديگری را در ويلایی با بهترين امکانات، خلاف ميل خود آن شخص، نگه‌داری کند آدم‌ربایی محسوب می‌شود و جرم است اما برای مجازات آن آدم‌ربا او را در محلی به نام زندان حبس می‌کنيم!
پس حرکت کلی جامعه بايد به سمت و سویی باشد که جرم و به تبع آن مجازات از روابط انسانی رخت بربندد.
جرم دارای دو ماهيت است که مهم‌ترين ماهيت آن تا کنون ناديده گرفت شده است.
تعريف جرم: جرم عملی است به اختيار بر خلاف حقوق بنيادی انسان‌ها و بر خلاف قانون.
توضيح: اين تعريف از جرم با تعاريف رايج در دنيای امروز فرق دارد. طبق تعريف رايج جرم عملی است که بر خلاف قانون باشد. به عبارت ديگر اگر عملی سهوا در قانون جرم شناخته نشده باشد جرم تلقی نمی‌شود. و اگر عملی هر چند جنايت‌کارانه و برخلاف حقوق بنيادی انسانی باشد اما در جامعه‌یی قانونی باشد نيز جرم محسوب نمی‌شود. به عبارت ديگر مثلا اگر کسی امروز مبادرت به سنگ‌سار انسانی بکند. چون اين عمل قانونی است. مجرم شناخته نمی‌شود و از آن‌جا که قانون عطف به ما سبق نمی‌شود در هيچ زمان ديگری هم نمی‌توان او را محکوم کرد. اما با اين تعريف داده شده چون عمل اين شخص بر خلاف حقوق بنيادی انسان‌ها است هم اکنون دارد مرتکب جرم می‌شود و چون ارتکاب جرم مشمول مرور زمان نمی‌شود هر روزی که امکان مجازات‌اش وجود داشته باشد بايد به مجازات برسد.

اراده: ارادی بودن شرط لازم برای تلقی مجرمانه‌ی عمل است. عملی غير ارادی که شکلی مجرمانه دارد جرم نيست. اگر اين عمل ناشی از کمی سن يا اختلال سيستم عصبی و روحی و روانی باشد بايد با آموزش و درمان مرتفع گردد نه با مجازات.

حقوق بنيادی انسانی: اين حقوق از آکسيوم‌هايی ناشی می‌شود که انسان بودن انسان را تضمين می‌کند. (بحث آن مفصل است و اجازه دهيد به وقت ديگری موکول شود.)
توضيح1: حقوق بنيادی انسانی شامل حقوق حيوانات و طبيعت و موجودات هوش‌مند و داری حس ساخته‌ی بشر (اکنون موضوعيت ندارد. اما ممکن است در آينده يکی از چالش‌های مهم حقوقی را تشکيل دهد.) هم می‌شود.
توضيح2: حقوق بنيادی انسان به سطح جهانی تعريف مجدد نمی‌تواند عطف به ما سبق شود.

قانون: قرار و مدارهای که اعضای اجتماع برای سامان دادن روابط بين يک ديگر می‌گذارند. اين قرارها فقط يک شرط دارد نبايد بر خلاف حقوق بينادی انسانی باشد.
توضيح: تشکيل هر اجتماعی گيرم از دو نفر تشکيل شود بودن گذاشتن قرار و مدار، گيرم قرار و مدارهای ضمنی، ميسر نيست. اين قرار و مدارها وقتی به تاييد اکثريت اعضای جامعه رسيد و شکل قانون به خود گرفت. لازم الاجرا ست و تخطی از آن اگر در آن قانون عملی مجرمانه تلقی شده باشد، جرم محسوب می‌شود اما نقد اين قرار و مدارها و نقض سمبوليک‌شان جرم نيست.
توضيح: نقض قرارهایی که در اجتماعات کوچک، گيرم بين دو نفر، گذاشته می‌شود اما به تاييد جامعه نرسيده است، و قانون نشده است، جرم نيست؛ ممکن است عملی غير اخلاقی باشد.

مجازات: عملی است که اجتماع به منظور جلوگيری از تکرار جرم انجام می‌دهد.
توضيح: مجازات به عنوان انتقام يا درس عبرت يا حکمی آسمانی و به هر دليل ديگری به جز جلوگيری از تکرار عمل مجرمانه توسط همان شخص، عملی غيرانسانی و واپس‌‌گراست.

February 29, 2004 12:29 AM | TrackBack

adalat effects side 3:39 @ Sun, 23 Jul 06

thank


حسین 15:55 @ Tue, 18 Apr 06

نمره بيست کلاسو نمی خوام


سیروس 4:09 @ Fri, 6 Aug 04

اخلاقا موضوع پیچیده است اما زمانی که واقعی برخورد کنیم جوامع عقب افتاده تنها فقر و شوربختی را سهم می برند وگرنه آگاهی جمعی چه سودی در بردارد؟


شبح 15:49 @ Mon, 8 Mar 04

دوستان عزيز!
اميدوارم بودم دوستاني كه موافق حكم اعدام هستند بيانيد اينجا و نظرات خود را بيان كنند كه چنين نشد! شايد دليل آن اين باشد كه در اين‌جا مدتي است هر كس نظري مي‌دهد كه حتا اندكي با ديگران مخالف است. ناگهان بر سرش هجوم ميبرند و به به عقب‌مانده بودن و هزار و يك اتهام ديگر محكوم‌اش مي‌كنند.
خواهش مي‌كنم اجازه ندهيد اين نظرخواهي محلي براي ابراز عقيده‌ي نظرات هم‌گون تبديل شود كه مرگ‌اش فرا مي‌رسد.امنيت مخالف را حفظ كنيد تا همه بتوانند آزادانه نظرات خود را بيان كنند. مسلما در نقد آزادانه انديشه‌هاست كه انديشه‌هاي انساني شكل مي‌گيرد. در خفقان هيچ فكر نويي متولد نمي‌شود.


شبح 14:36 @ Mon, 8 Mar 04

م.عبور عزيز!(215)
با تو موافق هستم كه در گوشه و كنار جهان انسان در اسارت است اما در كشوري مانند ايران اين اسارت دوچندان است. اگر در جاهاي ديگر كساني اعدام مي‌شوند در اين‌جا به بدترين شكل اعدام مي‌شوند در آن‌جاها مي‌شود بر عليه اعدام نوشت اما در اينجا حتا حرف‌اش را نمي‌شود زد.
من فكر نمي‌كنم لغو مجازات اعدام و سنگسار يا آزادي بيان يا برابري زن و مرد خواسته‌هاي ايده‌اليستي باشند به نظر من اين‌ها حداقل‌هاست و يك شبه هم قابل اجراست اما مي‌پذيرم براي نهادينه شدن‌شان بايد تلاش سترگي را براي سال‌هاي طولاني در پيش گرفت.
از لطف تو تشكر مي‌كنم!


شبح 23:07 @ Sun, 7 Mar 04

آن‌هماني عزيز!(۲۹۱)
بحث جالبي بود.مرسي!
باز شدن اين بحث‌ها خيلي براي جوانان مفيده.


aanhamani 20:29 @ Sun, 7 Mar 04

رهگذر زندگی گرامی ۲۸۶#
من هم معتقدم تاريخ را نبايد از يک زاويه ديد آنهم با تعصب مطالعه کرد و بدينوسيله به سادگی بقيه را متصف به صفات فاشيست تاريخ دزد و وارونه نویس و ... نمود بدون هيچ مدرکی آنهم!
در باره iww چند نکته در منابع شما نبودند من اضافه میکنم:
این اتحادیه را دانیل دولئون رهبر حزب کارگر سوسیالیست یوجین دبز رهبر حزب سوسیالیست ( بعنوان فرد)و ویلیام هیوود(بیل بزرگ)کابوی ۳۶ ساله سابق و معدنچی و دبیر خزانه داری اتحادیه رزمنده معدنچیان غرب بنیاد نهادند ( مادر جونز و لوسی پارسنز هم البته بودند)میبینید که مارکسیستها فعلا در آغاز نقش دارند
البته با یک سری انشعابات اتحادیه به کنترل آنارکوسندیکالیستها به رهبری هیوود درمیاید و در سال ۱۹۰۸ هر نوع عمل سیاسی را در مبارزه طبقاتی نفی میکند!
... در دهه ۲۰ به دنبال دوره هراس سرخ عناصر انقلابی این اتحادیه به حزب کمونیست ایالت متحده میپیوندند و این سازمان از آن زمان از صحنه سیاسی کنار میرود بیل بزرگ هم در سال ۱۹۲۱پس از رهایی از زندان سه ساله که به جرم مخالفت با جنگ در آن بود به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رفت و در سال ۱۹۲۸ در همانجا درگذشت به هر حال اول و آخرش یک ربطی به مارکسیستها پیدا کرد پس میبینید دوست من که جمله شما :(IWW ربطی به مارکسیست ارتدکسها ندارد ) جمله کاملا درستی نیست
به هر حال آرزوی روزهای خوبی همراه با مطالعه و پیشرفت ( خصوصا در قضاوت) برای شما دارم.


شبح 16:25 @ Sun, 7 Mar 04

ره‌گذر زنده‌گي عزيز!(286)
خيلي كامنت مفيدي بود.من سال‌ها پيش فيلمي در باره‌ي زنده‌گي جوهيل ديدم كه هنوز تحت تاثير آن هستم نمي‌دانم آن فيلم را ديدي يا نه؟
از اين كه با حوصله وقت مي‌گذاري و مي‌نويسي بسيار تشكر مي‌كنم.

ترانه جان!(287)
مسلما تمام كامنت‌ها را مي‌خوانم در مورد بعضي‌ها هم نظراتي دارم اما چون حالا بحث تا حدودي عوض شده مي‌ذارم براي بعد.فكر مي‌كنم در اين مورد به اندازه‌ي كافي حرف زديم. جمع‌ بندي هم ميذاريم اخر كار اگه موافق باشي!


nasrin 17:23 @ Sat, 6 Mar 04

رهگذر زندگی عزيز ! (۲۸۶)
در مورد پيشرو بودن نسل جوان و دانشجو و همينطور شورای رهبری که هم عقيده ايم .
بابت اطلاعاتی هم که داديد متشکرم ٫ وهمينطور سايتی که معرفی کرديد خيلی مفيد و قابل استفاده بود . قبلا بعضی از مقالات شما را خوانده ام ٫ ممنون خواهم شد اگر مقالاتی به زبان فارسی در مورد آنارشيسم معرفی کنيد .


ترانه 14:51 @ Sat, 6 Mar 04

آتش عزيز۲۶۷
راستش شبح اگر/شايد يك جوابي براي دوستانش بنويسه خود بخود اين كامنت ۴۴۴ تا ميشه بايد ديد كه شبح جان مارو مي بينه يا هنوز در عالم سفر است؟ سوال اينست. ديدن يا نــــــــــــــــــــــــــــديدن؟

عزيز گل اين پيامگيرت را درست كن چقدر با من سر بسر ميذاره.:))
****
ارنستو جان ۲۸۰و۲۸۱
اينكه چند سال تو يك كلاس موندم بيشتر بخاطر تو بود. مي خواستم با هم شوراها را بنا كنيم !!! با فدراليسم ات چنان نااميدم كردي كه چند وقتي است چند كلاس را باهم پاس مي كنم غصه منو نخور فكر خودت باش!!!:))
راستش تو محل كارم يك تابلو قاب كرده و يك تابلو پارچه/پرده از ارنستو چه گوارا داريم گاهی وقتها تابلو پرده را با سوزن ته گرد ميگذارم/مي چسبونم روي پرده معمولی اطاقم. خيال دارم يك عكس از اونجا بگيرم و برات بفرستم( به نسرين نشون ندی ها):)))
هر وقت عكس رو نگاه می كنم بی اختيار ياد تو می افتم ( كار دله ديگه). می بينی كه شوخی هم نمی كنم.


رهگذر زندگی 14:44 @ Sat, 6 Mar 04

سلام دوستان
من این نکته نانا را در پیشرو بودن نسل جوان و دانشجویی بعنوان نیروی پر انرژی و شاداب اجتماعی قبول دارم. اما هدایت و گردانندگی جامعه و زندگی زیستی بدست تمامی شورا های متنوع مناسبات زیستی جامعه صورت میگیرد نه اینکه رهبری را یک گروه جاه طلب بخواهد بگیرد این همان ماهیت سرمایه داریست.
در مورد جو هیل که شماره ۲۲۷ که مهران محبوبی نوشته این اشتباه همواره بخاطر نا آگاهی کامل ارتدکس مارکسیست ها از جنبش آنارشیستی مدام تکرار میشود. بمانند یکسری که در گذشته فکر میکردنند کمونیست ها میخواهند زن ها را بین خودشان اشتراکی بکنند آنارشیسم را هم بعنوان هرج و مرج طلب معنی کرده اند.
IWW ربطی به مارکسیست ارتدکسها ندارد جنبش industrial world workers در مقابل فدراسیون کارگری آمریکا AFL در سال ۱۹۰۵ شکل گرفت که منتقدی هم بر بوراکراسی و آریستوکراسی انترناسیونال اول بود و جو هیل بعنوان سوسیلیست های اختیار گرا LIBERTARIAN از مبارزین و سازماندهندگان آن بود که علیه نخبه گرایی ناسیونالیستی و راسیستی انترناسیونال کمونیستی در جدا سازی کارگران حرفه ای از سیاپوستان/ کارگران مشاغل "غیر حرفه ای" و زنان و بخوصوص سرخپوستان و مهاجرین بوده است. IWW اساسا به جنبش Wobbliesمعروف بوده است و حتی برخی از آنارشیست های امروز هم که از تاریخ ووبلی نا آشنایند آنر ا با سازمان انترناسیونال کارگری اشتباه میگیرند برای همین من بدوستم محبوبی زیاد خورده نمیگیرم. آنارشیست ها بلحاظ تاریخی از دوره باکونین دولت را از ماهیت سرمایه داری جدا نمیکنند و از قبل هشدار داده بودند که لنین علیه شورا هاست و دیکتاتوری سرخ روسیه به یک فاشیسم بورژوازی تبدیل خواهد کرد. همانطور که قبلا سر رفیق فاروغ از کومله در نقد دیکتاتوری لنین قدمی مثبت برداشته کوتاه نوشتم اکنون هسته اقلیت هم به نقد بوروکراسی سازمان حزبی پرداخته که نشانگر رشد جدیدی در دیدگاه چپ سنتی است.در ضمن میتوانید برای آشنایی بیشتر با جنبش سندیکایی ووبلی به تاریخچه فرانک لیتل همرزم جو هیل که یک سرخپوست چروکی کارگر معدن بود که در مونتانا آمریکا توسط روئسا و اربابان معدن و کلیسا بدار آویخته شد. و یا کوتوکو شوسوی آنارشیست ژاپنی که در سال ۱۹۱۱ در ارتباط با ووبلی در ژاپن اعدام شد. روح مبارزه جو هیل نه تنها در جنبش سیاتل از جانب آنارشیست ها گرامی داشته شد همینطور جنبش زاپاتیستا در سال ۱۹۹۴ از روح مبارزه ووبلی و آوازه های رهایی جو هیل الهام گرفته است. کمونیست های ارتدکس و حتی ملیون گاهی واقعیات را درز میگیرند تا از چهر ه های محبوب بمانند فروغ و شاملو هم نفعی برند در حالیکه فضای خشک و بوروراتیک فعالیتشان کوچکترین تجانسی با آن دو فرزانه ندارد. تاریخ را نباید از نگاه توده ای های استالینیستی سراسر جهان بررسی کرد. بلکه به تاریخ واقعی خود جنبش ها باید رجوع کرد. مثلا جنگ داخلی در اسپانیا که آنارشیست ها محور مبارزاتی آن بودند تروتسکیست ها و کمونیست های اردوگاهی آنرا وارونه جلوه میدهند. روی اینترنت www.iww.org رجوع کنید تا از زبان خود آنها بشنوید. Write Mills Cهم در این باره نوشته است . همینطور رالف چاپلین در در تاریخ رادیکالیسم آمریکا - ۱۹۴۸ شیکاگو و دان جرجاکاس و استوارد برد در "ما همواره آهنگ های آزادی جو هیل را با خود داریم" سال ۱۹۸۵. و یا پیتر لامبور در تاریخ انقلاب پنهان آتلانتیک و اکثر سایت های Anarchist Federations در اینباره نوشته اند.
در ضمن راجع به یوسف افتخاری در این لحظه چیزی بخاطرم نیست خوشحال میشوم که اسم چند کتاب و یا لینک اینترنتی را بهم بدهی. مگر اینکه برخی رفقا اینجا آنرا داشته باشند . موفق باشید


شبح 10:16 @ Sat, 6 Mar 04

نسرين عزيز!
دی‌شب مطلب جديدي نوشتم اما متاسفانه به دليل اشکالي که کامپيوترم پيدا کرده نتونستم بفرستمش يعني عکس‌ها را نتونستم بفرستم. حالا تا ظهر حتما ميفرستم!


nasrin 9:53 @ Sat, 6 Mar 04

کمی هم مبصر بازی برای شبح عزیز ! :)))
شبح جان غيبتت ديگه خيلی طولانی شده ٫ لطفا هرچه سريع تر خودتو برسون ٫ البته با عذر موجه :)))


nasrin 9:40 @ Sat, 6 Mar 04

آتش عزيز ! (۲۶۴)
به نظر منهم جنبش بايد رهبر داشته باشد تا اعتراضات منسجم و هدفمند شوند . در مورد اينکه ح.ک.ک هم می خواهد رهبری جنبش را در دست بگيرد بحثی نيست ٫ ولی آيا جوانان هم حاضرند اين رهبری را فقط به ح.ک.ک بدهند؟
من فکر می کنم نه ٫ و به همين دليل موافق شورای رهبری هستم .


ارنستو چه گوارا 9:18 @ Sat, 6 Mar 04

ترانه جان

ترانه عزيز تو که چند سالي در يک کلاس در جا زدي چرا با کلاس اولي ها و ... مزاح ميکني. (:

آنها بالاخره ديپلمشان را ميگيرند ولي بعيد ميدانم که تو موفق به گرفتن ديپلم شوي(:


ارنستو چه گوارا 9:15 @ Sat, 6 Mar 04

ترانه جان

ترانه عزيز تو که چند سالی در يک کلاس در جا زدی چرا با کلاس اولی ها و ... مزاح میکنی. (:

آنها بالاخره دیپلمشان را میگیرند ولی بعید میدانم که تو موفق به گرفتن دیپلم شوی(:


هاله 7:56 @ Sat, 6 Mar 04

شبح به اين نوبری نوبره والله.


saman 5:43 @ Sat, 6 Mar 04

در ضمن من شخصا اعتقاد دارم توطئه نسل كشي انسان ها و از جمله كشتاريهوديان اروپا و همچنين به راه انداختن جنگ جهاني دوم كار نظام سرمايه داري بين الملل بود تا جلوي انقلاب هاي در حال وقوع را بگيرند و در عين حال با قتل عام ازادي خواهان از جمله يهوديان ازاديخواه و فرستادن بقيه انها به فلسطين پتانسيل انقلاب را در اروپا خفه كنند((با توجه به اينكه يهوديان به دليل ظلم هايي كه به انها شده بود پتانسيل بالايي براي انقلابي گري در اروپا داشتند)).در اين توطئه بين المللي تمامي سرمايه داران و از جمله "سرمايه داران يهودي" نقش داشتند و "هيتلر" تنها يك بازيگر بود


saman 5:24 @ Sat, 6 Mar 04

من باز هم به دوستان تاكيد ميكنم كه مطالب وبلاگ را به طور كامل مد نظر قرار دهند و به جنبه راسيسم ان كاري نداشته باشند چون در دنياي وبلاگ هاي فارسي چيزي كه زياد به چشم ميخورد وبلاگ هاي نژاد پرستانه است و چيز خارق العاده و غير منتظره اي نيست


manochehr 4:23 @ Sat, 6 Mar 04

saman عزيز.
من به وب لاگی که گفته بودی٫ رفتم سر زدم.عجب وب لاگ راسيستی هست. اين وب لاگ اگر به آلمانی بود حتما ممنوع ميشد.چون بوی ضد يهودی٫ آریایی٫ ضد بشري دارد.بايد شديدا هشيار بود و بااين نوع تفکرات راسيستی مبارزه کرد.اين تفکر چه ايرانی چه آلمانی در جنگهای جهانی مليونها انسان را کشته. باید هشيار بود وانسانيت را جدا از هر رنگ و نژاد و مذهب... تبلیغ کرد٫ ونه راسیسم را.


atash 3:06 @ Sat, 6 Mar 04

ترانه ۲۵۹
من می دونم چرا شبح ظاهر نمی شه می خواد این مبحث همچون بحث ازادی بیان به عدد ۴۰۰ برسه
شبح نوبری.. اما نه زیاد :)


atash 3:03 @ Sat, 6 Mar 04

آينده پيش رو ..
اقای اسد را در ميان جمع انديشمندان فراموش کردی


atash 3:01 @ Sat, 6 Mar 04

نانا جان .. راستی تا آنجا که من می دانم فکر نکنم که ح ک ک در جائی گفته باشد که رهبری تمامی اين اعتراضات را در دست دارد اما شنيدم که مدعی است تلاش می کند مثل هر سازمان سياسی ديگر جنبش ها را سمت وسو بدهد . اون هم طبيعی ست اگر اینکار را نکند اون وقت دیگه اسم سازمان سیاسی نباید روی خودش بگذارد . فعلا نانا جان بزرگترين سازمان مطرح سياسی چپ ح ک ک هست .


atash 2:50 @ Sat, 6 Mar 04

نانا جان ۲۶۱
مگر اشکال داره که جنبش داخل رهبری داشته باشه .. تا حالا که می گفتيم انقلاب ۵۷ به شکست انجاميد چون فاقد یک رهبریت قوی بود حالا اين گوی واين ميدان .. من این را یک شهامت می بینم که حزبی برای کسب قدرت سیاسی مصرانه تلاش می کند .. باقدم های روشن وشفاف بدون دوزه بازی همچون بعضی از فعالین باصطلاح حقوق بشری خودشان زیرپوشش حمله به این وآن ماهیت خودشان را مخفی نگاه می دارند .


manochehr 2:14 @ Sat, 6 Mar 04

نانای عزيز
يکبار ديگر نوشته من را بخوان.من اينرا نوشتم:"دوست عزیز مردم جدا از اینکه در کدام منطقه زندگی میکنند٫دارند خود را برای انقلاب آماده میکنند٫اینرا ح.ک.ک.در کنگره خود (دسامبر ۲۰۰۳)پیشبینی کرد(به قطعنامه در این مورد مراجعه کن)و هم اکنون دارد خود را برای رهبری همه جانبه این انقلاب آماده میکند."


nana 2:06 @ Sat, 6 Mar 04

منوچهر عزيز

ميشه خواهش کنم شما يه خورده کوتاه بيائيد .
دوست من چطوری ميتونی بگی که همه حرکت های اعتراضی مردم توسط حزب شما که من شخصا هيچ مخالفتی باهاش ندارم سازمان دهی شده اين يه خورده به خود بيش از حد بها دادن است .
بهتره شما هم سعی کنيد درجهت حرکت مردم خود را متمرکز کرده و اين توهم را که شما رهبريت اين جنبش را در دست داريد از خود دور کنيد .
يادت باشه که اين حرفها را نانا ميزنه نه اونهائی که ضد حزب شما هستند
من که فکر ميکنم همه بايد رهبريت را به دست جوانان و دانشجويان ايرانی داده و خود دنباله روی کنند چون همانطور که قبلا گفتم انان ميدانند که چه ميکنند بسيار بهتر و روشتنر از باقی .


ترانه 1:07 @ Sat, 6 Mar 04

شبح داره كم كم ظاهر مي شود .............يك ....دو.....ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــه.... اين شبح است كه مــــــــــــــــــــــــي آ...........يــــــــــــــــــــــــد


ترانه 0:49 @ Sat, 6 Mar 04

سينا هدا جان جان ۲۵۷
اگه يك مدرسه باز كنيم اسد كلاس دوم، بشرطي كه درسهاشو زود زود بخونه و هي اما و اگر را سنگ راه نكنه. سازمان چريك هاي فدائی خلق آن دوره را كلاس اول ثبت نام كنيم برای تو بايد يك دوره آمادگي گذاشت. :))
پسر خوب تو كه مقايسه می كنی چرا كمونيسم و عدالت را با كمون اولييه مقايسه نمي كني كه هم مقايسه بمثل كرده باشي وهم تمدن بشر اولييه كه خيلي پيشرفته تر از جهالت اسلام است بيشتر نمايان شود !


سينا هدا 0:23 @ Sat, 6 Mar 04

اسد عزيزم( ۲۴۱ )
پيرو عريضه ي طولاني ام(كامنت۱۶۶) در خطاب به مهران محبوبي عزيز( كه پاسخم را نداد!) گفتي:
...ولي سينا جان، كمونيستی شش دانگ تر از من پيدا نمي كني :)

هرچند كه شايد اين بحث جايش اينجا نباشد اما چون مطلبي را خطاب بمن گفتي همينقدر جانم براي بگويد كه:
قربان قرائتت از كمونيسم بروم،بنظر من اتوپياي چشمنواز كمونيسم مثل اتوپياي اسلام هردو صحبت از عدالتي ميكنند كه مقدور نيست! اما چون هر دو جهان بيني مطلقگرايي را مطرح ميكنند كه براي دانش بشري ملموس نيست و هردو در دوران عدم قطعيت از حقيقت غير قابل تفاهم گفتگو ميكنند لذا حقير همان ۲۴ سال پيش همه ي شش دانگش را به سازمان چريكهاي فدايي خلق تقديم كردم...حالا نميدانم آيا قرائت شما با همين قطعيتي كه راجع به تز و آنتي تز و سنتز مدعي تعريف عالم است مطابقت دارد يا نه؟!
اگر اينطور است كه بناي قطعيتت را بر گمان و خيال گذاشته اي، وگرنه يك كلاس براي من هم بگذار تا بروم حقم را از سازمان مربوطه طلب نمايم.
قربان لطفت:يك واقعگراي لاادري شش دانگ.


nana 0:11 @ Sat, 6 Mar 04

سينا هدای محترم

اين اشاره ای که به ( هرچند مرفه ) ميکنی
کاملا به ضد خودش نتيجه ميدهد
زيرا اگر هر چند مرفه ها اينچنيند
پس وای به حال انان که نه اين دنيا را دارند و نه ان دنيا را
يعنی کسانی که از نظر روانی زير فشار هستند و از نظر مالی هم زير فشار هستند
بنابر اين من پيشنهاد ميکنم همه را يکدست کرده و بگوئيم

ملت به جان امــــــــده


سينا هدا 0:03 @ Sat, 6 Mar 04

شبح عزيز! غيبت بس است!

تاكتيك مبارزات خودجوش يا هدفمند عاشورا

۱)راجع به خبر زدوخورد جوانان بالاشهري در روز عاشورا در ميدان محسني و ميرداماد (در كامنت ۲۱۴) اشتباهي را آنهماني باريك بين در كامنت ۲۱۷ بمن سربه هوا تذكر داد كه محل واقعه ميدان محسني بوده است كه من به اشتباه ميدان فاطمي بيان كردم كه بدينوسيله اصلاح ميكنم.

۲) در كامنت قبلي(۲۵۴)خانم نانا راجع به روش نوي مبارزه اشاره كردند كه من هم با توجه به اشاره ي قبلي خودم دربند ۳ كامنت ۲۱۴(بشرح ذيل) مجددا آنرا تاييد ميكنم.
و البته بعيد نميبينم كه اين نوع مقابله ها خودجوش هم نباشد.(هرچند قبلا آنرا خودجوش خواندم) به هرحال ذكر اين نكته فرقي در تماميتخواهي رژيم ندارد.

۳- نكته ي جالب زمينه ي مقابله با رژيم است كه مار از سوراخ خودش گزيده ميشود. بنظر من اين يك تاكتيك مبارزه توسط نيروهاي خودجوش مردمي (هرچند مرفه) است.


nana 20:37 @ Fri, 5 Mar 04

شبح عزيز

نميدانم خاطرت هست يانه ولی چند ماه پيش اولين باری که به وبلاگت امدم در هر پيامی که گذاشتم سخن از شيوه های جديد و راه و روشی جديد برای مبارزه کردم
خاطرم هست چند بار از من پرسيدی منظورت چيست الان موقعيتی جور شد که در عمل منظور مرا بفهمی .
عده ای جوان سرا پا سياهپوش به ميدان محسنی ميروند شمع روشن ميکنند با اين گردهمائی شروع به شعار بر عليه رژيم میکنند
انگاه دسته جمعی به نهاد بانک اين جانيان حمله کرده شيشه ها را شکسته
و سپس با حمله اوباش متفرق ميشوند در ساعت ۱۱ شب که ماموران حکومت تصور ميکنند همه چيز ارام است و اوباش به خانه های خود ميروند ناگهان ۴۵ دقيقه بعد دوباره هزاران جوان به همان محل برگشته يک مامور ۲۲ دوساله انتظامی را با اهنگ امشب چه خوشگل شده ای مجبور به کندن لباس و رقص در وسط خيابان ميکنند !!!!!!
عزيز من اين نمونه ای از اين شيوه هائی است که ميگفتم که از روی الگو نيست و زين پس ما هرروز از روز پيش بيشتر شاهدش هستيم و بهتر است همگی به انها پيوسته و اجازه رهبری جنبش را به انان بدهيم زيرا انان ميدانند چه ميکنند .
عليرغم عدم اعتماد سياسيون دو اتشه به روش انان.
روز نو ... روش نو .


مهران محبوبی 18:25 @ Fri, 5 Mar 04

کاوه ۲۴۶
همين است که شما طرفداران افتصاد سرمايه داری زياد تند می رويد برای رسيدن به سود و این وضع نا بسامان را بوجود آوردید!
عزيز اين جا بحث افتصاد نيست !الان بحث منشوری است در باب لغو اعدام و تعريف مجازات !
در باره اقتصاد هم به موقع اش بحث می کنيم ! از صاحبخانه اين وبلاگ درخواست کن ما کمونيست های کارگری هميشه در خدمت شما هستيم!


ali 15:35 @ Fri, 5 Mar 04

با درود بر مبارزان راه آزادي ايران ...
گزارش سي و هفتمين مراسم سالگرد درگذشت دکتر مصدق را در وبلاگ رهايي مطالعه فرماييد ...
انتشار اين گزارش با ذکر نام وبلاگ رهايي آزاد است ...
پاينده ايران ...


kaveh 13:19 @ Fri, 5 Mar 04

افرين! چه خوب بحث کردين شما کمونيستا!! حقوق بشر احيا شد! مشکلات مردم همش حل شد!! بارک الله رفقا!!

حالا که خوب بحث کردين بی زحمت بريد سر اصل مطلب و طرح های اقتصادی تون رو بگيد تا بشه فهميد حرف حسابتون چيه. اينقدر با بازی کلمات تو این چت روم خودتونو سرکار نذاريد . لطفا بر مبلغ بيافزاييد و بگيد طرح های اقتصادي تون واسه رشد جامعه چيه. اقتصاد سوسياليسيتی؟ تعريفش کنيد. کامل تعريفش کنيد.


هاله 7:00 @ Fri, 5 Mar 04

شبحی ناز، اين نظرخواهی پکيد بابا يه فکری بکن. يه خط هم که شده بنويس که نظر خواهی تازه باز بشه. البته من اشکالی ندارم ولی خيليا حتما" جون به لب ميشن تا نظرخواهيت باز بشه. بابا صاب خونه ... عجبا ... من بيام دو کلمه با خانومت حرف بزنم بگم بهت يه مرخصی اضطراری بده.


nana 0:56 @ Fri, 5 Mar 04

دوستان

نوشته عباس کاکاوند عضو سابق روزنامه رسالت بنام چرا از جناح راست بيرون امدم را حتما حتما بخوانيد .


اسد 0:11 @ Fri, 5 Mar 04

سينا جان (۱۶۶)
اولن كه مخلصيم!
ولي سينا جان، كمونيستی شش دانگ تر از من پيدا نمي كني :)
ماركسيست واقعي ما ها ، يعني چپ مستقل و متفكر است! اون چيزي كه در ذهن مردم ما و شايد تو از كمونيسم جا افتاده متاسفانه يك سوتفاهم بيشتر نبوده است!


manochehr 22:49 @ Thu, 4 Mar 04

من می خواستم/البته با اجازه شبح/ از همه دوستان٫که تک تک اسم نمی برم واقعا به خاطر سطح بالای بحثها وتمدن حاکم بر تمام کامنتها کمال تشکر را بکنم٫واقعا همه با بحثهایشان وبرخود متمدنانشان نشان دادند که لايقمان يک رژيم سکولار ومتمدن می باشد و نه اين خفاشان٫اسلامی. درود بر همه شما.


nana 22:14 @ Thu, 4 Mar 04


ترانه عزيزم

وه که لازم شد اينو بهت بگم
تو دنيا هيچ چيز مرا به اندازه هوشياری منقلب و از خود بيخود نميکنه .
زنده باشی با نظرت راجع به قمه زنهائی که در واقع قمه را برای پايان سلطه خود به سر پوکشان ميزنند و همراه با اربابانشان اين
پـــــایــــــان را نزديک ميبينند مرا منقلب و از خود بيخود کردی .
دوستت دارم .


ترانه 21:52 @ Thu, 4 Mar 04

شمر عزيز !
دوسالگی ات مبارك باشه! البته تو چون شمر هستي، تاتی تاتی هم نمی كنی در دو سالگی دفتر و رئيس دفتر داری. ما كه با اين «تاتی» رفتن هنوز اندر خم يك كوچه ايم. تازه بعضي ها هم بهمون گير ميدن ٬عجله نكنيد صبر كنيد تا آخرين نفر بهتون برسه.٬

شبح جان!
اين تصوير قمه زني با وبلاگ تو همخوانی ندارد ..... حتا برای تاسف خوردن!
چشم ها را نمي بنديم. پشت اين حماقتها طراحي چهره كريه دشمنان مردم كه ميخواهند بي لياقتي مردم را نشانه بگيرند نقش دارد!

مهران محبوبي محبوب!
برنده كارت صد آفرين برحسب تشكرات دوستان، بشما تعلق دارد.
( يعني منهم از مطالبت استفاده كردم تشكر)


نوید 21:34 @ Thu, 4 Mar 04

منوچهر جان (۲۳۴)
روزنه با اکثر کارت ها فیلتره ولی این کارت من هم ارزونه هم حتی روزنه رو هم راحت می ره فقط بدیش اینه که ۲۸ کیلو سرعت داره اگر دوستان خواستن برای شبح می فرستم که شبح برای دوستان مورد اطمینان بفرسته چون اگر اسمشو بذارم اینجا اینم فیلتر دار میکنن اون موقع دیگه باید با این سرعت بذارمش در کوزه آبشو بخورم .


manochehr 21:30 @ Thu, 4 Mar 04

دوستان عزيز.
يک تاکيد مجدد درمورد "توماری برای رهايی کبرا رحمانپور"(در وب شبح سمت راست)٫لطفا وسيعا اين ليست را امضا کنيد و به ليست لينک دهيد. تا العان فقط ۷۱۰ نفر امضا کرده اند!!!!! در جامعه ۷۰ ميليونی که همه از اسلام زخمی هستند٫فقط ۷۱۰ نفر مخالف اعدام اين انسان شريف هستند؟


manochehr 21:23 @ Thu, 4 Mar 04

نويد ۲۲۹.
نويد جان روزنه تا آنجايی که ما می دانيم فيلتر ميشه. ولی اگر راحت ميتوانی روزنه را باز کنی که چه بهتر. اين کارتت را به ديگران هم توصيه کن.در ضمن اگر دوستان فيلتر ميخواهند٫دستشون را ببرند بالا!


روشن 21:03 @ Thu, 4 Mar 04

شبح گرامی. خوش برگشتی! ... همين!


nana 20:42 @ Thu, 4 Mar 04

به دنبال فرمايشات شمر بزرگ عزيز

اخوند خوب = اخوند مرده


nasrin 20:14 @ Thu, 4 Mar 04

مهران محبوبی عزيز ! (۲۰۰) و (۲۲۷)
اونوقت به من می گفتی اطلاعاتت از من هم کمتره ! ؟
امروز که کلی از طريق تو به اطلاعات من اضافه شد . ممنون .


نوید 20:08 @ Thu, 4 Mar 04

مهران جان بابت لینک و اون مطلبت خیلی ممنون یه چیزایی می گفتن در بارهء درگیری ولی نمی فهمیدیم جریان چیه ؟
یه سوالی داشتم سایت روزنه فیلتره ؟ من همین جوری سرمو مین دازم پائین میرم توش که . عجب کارتی دارم من :-)) .


nana 19:37 @ Thu, 4 Mar 04

شبح خوش قلب ۲۰۵

این بلوغی که ذکر کرده ای قبلا هم در وجود کلیه افرادی که اینجا بحث میکنند وجود داشت .
اگر اکنون برای تو این چنین رخ نمایان کرده
به دلیل مـوضع قاطع خودت و تلاش خستگی ناپذیر این کمینه بوده که اجازه اخلال به اخلاگران را از انان گرفته ایم .
تنها برای یاد اوری ذکر شد
اگر چه قبلا گفته بودی که من باعث تفرقه هستم ولی حال میبینی که اشتباه میکردی .
پیروز باشی .


مهران محبوبی 18:36 @ Thu, 4 Mar 04

رهگذر زندگی ۲۲۵
جو هيل اصلا از سوئدی هايی بود که به امريکا مهاجرت کرده بود! در اصل سنديکاليست است که همين الان يک سازمانی که او در آن بوده هنوز وجود دارد! فعاليت اش را با موسيقی همراه کرده بود و در تور هايی که سازمان سنديکاليست اش ترتيب می داد به شهر های مختلفی سفر می کرد! و سوسیالیست از آرزو و امال ااو و سازمان اش بوده است !نظرات جو هيل و سازمان اش عليه کار مزدی اند !
جنبش های غير کارگری که تنها اسم کمونيست را به خود بستند و هيچ سنخيتی از کمونيست ندارند ابدا به آنها شبيه نيست! اين ها درون جنبش کارگری در راديکال ترين بخش های آن جای می گيرند! به اين علت درون گرايش کمونيستی درون طبقه کارگر قرار دارند! البته بگويم ايشان موسيقی را از امکانات کليسا ها آموخته است و اشعاری هم خود ساخته است! بوسف افتخاری خودمان در ايران را شما می شناسيد! ايشان از کمونيست هايی بودند که از روسيه مستقلا جدا از سياست روسيه آنزمان به ايران آمده بودو در مبارزه سنديکايی درایران تا سال ۱۳۲۹ وچندی بعد داشته است ! توده ای ها دشمن اصلی ايشان بودند! هر جا که می شد ايشان و ياران اش را پس می زدند! جو هيل و یوسف افتخاری همه را در کنار هم می شود گذاشت و متعلق به گرايش کمونيست کارگر ی می شود نام نهاد!


آینده 18:16 @ Thu, 4 Mar 04

ديدي دلا که يار نيامد گرد آمد و سوار نيامد
بگداخت شمع و سوخت سراپاي
و آن صبح زرنگار نيامد
آراستيم خانه و خانه و خوان را
و آن ضيف نامدار نيامد
سوزد دلم به رنج و شکيبت
اي باغبان بهار نيامد
دکتر مصدق:"مردم به آزادي راي داده اند، نه به حفظ و حراست از قوانيني که حقوق مسلم مردم را تامين نمي کند."۵۰ سال مبارزه و تلاش ملت ايران براي بازيابي اين آزادي و دموکراسي گمشده، هماره باشکست روبرو شده زيرا حاکمان معناي اين کلام را سخت در مي يابند.

شبح گرامي سلام به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر مصدق مطلبي نگاشته ام.ضمنا کلیپی با صدای منصور تهرانی را در اين مطلب گذاشته ام که ديدن آن خالی از لطف نيست.
به اميد آزادی


رهگذر زندگی 18:04 @ Thu, 4 Mar 04

سلام به همگی
مهران واقعيات تاريخی ات سر جنايات بورژوازی و مکارتيسم جالب بود در ضمن در شورشهای کارگری اواخر قرن نوزده بخوصوص ماجرای هی مارکت در شیکاگو آنارشیست های کمونیست اعدام شدند.چشمهای خیلی ها کم کم به دموکراسی بورژوازی باز میشود.
م-عبوری سایتت را نمیتوانم لینک کنم چرا ؟ یه نگاهی به نوشته من در #167 بنداز
ارنستو! جو هیل در ضمن یک آنارشیست بود. همین اشتباه هم در بعضی سایت ها سر نوام چامسکی شده است.
در ضمن شبح اگر سر مصدق خان قاجار خواستی بنویسی . حتما تحقیقات جدید بهزاد کاظمی بنام "ملی گرایان و افسانه دمکراسی" را نگاهی بنداز که ببینی چه تاریخ چاخان و کثیفی ملیون و توده ای ها بخوردمان داده اند. موفق باشید


matin